Forsømt indeklima på Aarhus største skole

Aarhus største skole, Tranbjergskolen har ikke styr på indeklimaet i deres klasselokaler.

AF Anders Holm og Sebastian Poulsen

Så længe ansvaret ikke er placeret, bliver problemet, som i virkeligheden findes, hele tiden skubbet videre i systemet. Dem med ansvaret kan gemme sig – flygte fra at forholde sig til fakta – men de virkelige tabere er eleverne, der får forringet deres muligheder for at blive så dygtige, de kan. Flugten fra virkeligheden sætter spor hver eneste dag.

Tranbjergskolen har længe haft problemer med indeklimaet i deres lokaler, uden at der er gjort noget ved det. Sidste år blev der foretaget en CO2-måling af daværende 7.d og deres fysiklærer, og sendte resultatet ind til Danishsciencefactory. Resultatet blev, at efter et kvarter steg indeklimaets CO2 til 1600 ppm (Parts Per Million). Ifølge Danishsciencefactory bør CO2 -koncentrationen ikke overstige 1000 ppm, hvis indeklimaet skal opleves som et godt indeklima af de fleste mennesker.
Tranbjergskolens konstituerede pædagogiske leder, Thorbjørn Dahl, fortæller at, det er et stort problem og det skal hurtigst muligt løses, fordi det gør at eleverne har sværere ved at koncentrere sig om at lave sine ting. Forskning siger, at det hæmmer undervisningsmodtagelsen med 10-15%. Eleverne kan lave udluftningsplaner, men det er hovedsageligt skolebestyrelsens ansvar at udluftningen er i orden.
Derimod fortæller Tranbjergskolens AMR, Kenneth Thomassen, at det i høj grad er et problem, både psykisk og fysik. Det handler om, at vi kan gøre det rent og hygiejnisk. Men det er altid det samme problem, kroner og ører. Så er det bare at ønske. Man kan selv gøre en forskel ved f.eks. at åbne vinduer, rydde op efter sig selv, osv. Men det er et fælles ansvar og kræver stadigvæk, at skolebestyrelsen gør sin del.

Foto: Julius Oscar Wallin Donslund

Eleverne på Tranbjergskolen må flere gange hver dag åbne vinduerne for at få frisk luft ind i klasselokalet. “Enten får man ondt i hovedet af den tunge luft, eller man risikerer influenza p.g.a. træk”, siger 8.d’s klasselærer, Sanne Bendixen. (Foto: Julius Oscar Wallin Donslund)

De er enige om, at det er et stort problem, men de er uenige om, hvem der har det store ansvar for indeklimaet.
Så længe ansvaret ikke er placeret, bliver problemet, som i virkeligheden findes, hele tiden skubbet videre i systemet. Dem med ansvaret kan gemme sig – flygte fra at forholde sig til fakta – men de virkelige tabere er eleverne, der får forringet deres muligheder for at blive så dygtige, de kan. Flugten fra virkeligheden sætter spor hver eneste dag.

 


Tagged:



'Forsømt indeklima på Aarhus største skole' has 1 comment

  1. 13. november 2015 @ 14:51 Linda Frederiksen

    Tak for “forsømt indeklima på Aarhus´ største skole” artikel og til Anders Strandby Holm for at skrive om emnet.
    Det er et område hvor der skal være mere fokus på, netop fordi I unge mennesker, lærere og andre ansatte har krav på at jeres daglige arbejdsplads opfylder de krav der er stillet til hvordan indeklimaet burde være.
    Den arbejdsplads I er på hver dag fra kl. 8-15.30, burde skole-ledelsen, bestyrelsen og alle der er ansat på skolen stå sammen om, og få forbedret indeklimaet så I alle – elever som lærere/undervisere arbejder og udfører jeres opgaver med større tilfredshed hver dag. Ikke mindst med stor lyst og drive til at lære og yde mere så I er klar til at komme videre med en uddannelse og videre ud i den virkelige verden, uden at flygte…!! 🙂
    Hvordan vil I gribe situationen an for at blive hørt og taget alvorligt af den skolebestyrelse der “gemmer sig” i følge forfatteren til artiklen ?
    Held og lykke med at få åbnet op for en dialog om emnet “indeklima” på Tranbjergskolen. God vind og rigtig flot avis I har fået lavet.

    Svar


Vil du dele dine tanker?

Din Email vil ikke blive vist

Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net